Mapping the Scene: Afrogrooves Jam

Dit is de eerste rapportage uit een reeks waarin ik duik in de levendige Amsterdamse open mic- en jamsessie-scene. Toen ik na een aantal jaar terugkeerde naar de stad, dacht ik, zoals velen, dat de underground scene aan het uitsterven was en dat veel van de toegankelijke plekken in Amsterdam waren verdwenen. Gelukkig had ik het helemaal mis. Naast onze eigen Heli Marmalade jam, gebeurt er zo veel in de stad dat er eigenlijk geen enkele reden is waarom aspirant-muzikanten en doorgewinterde muzikale veteranen niet elke dag voor een publiek zouden spelen. 

 

In deze serie ga ik naar verschillende jamsessies en vertel ik je welke de moeite waard zijn, wat je kunt verwachten en hoe ik het er zelf vanaf breng. We beginnen met een goodie: Afrogrooves, een naam die eigenlijk alles zegt: dreunende drums, soulvolle zang en stampende voeten op- en voor het podium.  

Gitarist Mark Oomen leerde ik tien jaar geleden al kennen aan de universiteit en ik had af en toe promo’s gezien voor de leuke dingen die hij doet. Net als ik is hij een liefhebber van alles wat onmiskenbaar groovy is, met een bijzondere voorliefde voor het tropische. Toen zag ik dat hij en zijn collectief een maandelijkse jam organiseerden in de prachtige bar van Chez Miné, verscholen in een rustig hofje naast het drukke Bos en Lommerplein. Mark en zijn crew organiseren deze sessies al sinds 2017 op verschillende locaties zoals Noorderlicht en Blijburg. Het doel was altijd hetzelfde: de mensen laten springen en dansen.  

Nadat ik even had bijgepraat met Mark, en erachter was gekomen komen dat hij had opgetreden en opgenomen met Afrobeat legende Kiala (gitarist van Fela Kuti), was het tijd voor de huisband om het publiek, nu nog gezeten aan hun gezellige tafeltjes, op te warmen. 

    Na Ebo Taylors “Love and Death” en Vaudou Game’s banger ‘Pas Content’, werd de vloer geopend voor de gitaristen, drummers, percussionisten en vocalisten die in de rij stonden om zich in de funkketel onder te dompelen die op het podium stond te brouwen. Omdat ik een van de twee bassisten was, had ik het geluk dat ik met verschillende muzikanten mocht spelen, sommige goed, sommige beter, andere gewoon te verdomd funky. Mensen in het publiek toonde verrassende moed en sprongen op het podium om vocale optredens te geven, ter plekke te improviseren en de spelers aan te manen om te soleren, te grooven en nog meer uit hun dak te gaan. En als je dacht dat het niet beter kon, stond er altijd wel een saxofoon of trompet klaar om een nieuwe shot muzikale adrenaline in de collectieve bloedbaan te injecteren. 

Hiske, een charismatische zangeres, leidde de jam, beheerde de enthousiaste ego’s op het podium en de gretige stand-ins buiten het podium, en hield de muzikale machine in toom zodat nieuwe rekruten de pot konden roeren. We speelden Nigeriaanse ritmes, Caribische Soka en honest-to-God Funk en Soul, om maar een paar voorbeelden te noemen, in een geweldige sfeer, ondersteund door vriendelijke en ondersteunende muzikanten. Eerlijk gezegd, als je van dit soort muziek houdt, is dit het beste wat een jam kan krijgen. Ga er zeker heen als je kan. Volg ze op instagram of facebook om de volgende jam mee te maken. 

https://www.facebook.com/afrogroovesmusic/

Afrogrooves op Instagram